Navigace

Obsah

Životní situace

« Zpět na Strom životních situací

Přihlášení novorozence do zdravotní pojišťovny

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Přihlášení novorozence do zdravotní pojišťovny

4. Základní informace k životní situaci

Je stanovena zákonná povinnost oznámit narození pojištěnce do 8 dnů ode dne narození zdravotní pojišťovně, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození.

Není-li matka narozeného dítěte zdravotně pojištěna, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec dítěte v den jeho narození.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Zákonný zástupce novorozence.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Oznámení o narození pojištěnce lze uskutečnit písemně nebo osobně v příslušné zdravotní pojišťovně (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).

8. Na které instituci životní situaci řešit

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Na úředním místě příslušné zdravotní pojišťovny.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Předložte rodný list dítěte.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Na příslušné zdravotní pojišťovně (oznámení pojištěnce, evidenční list zdravotní pojišťovny).

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Narození dítěte je jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník povinen oznámit zdravotní pojišťovně do 8 dnů ode dne jeho narození.

Následně příslušný obecní úřad pověřený vedením matriky oznámí narození pojištěnce Centrálnímu registru pojištěnců bezprostředně po přidělení rodného čísla.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

18. Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Za nesplnění oznamovací povinnosti může příslušná zdravotní pojišťovna uložit pokutu až do výše 10 000 Kč.

21. Nejčastější dotazy

 

22. Další informace

Můžete se obrátit na:

  • příslušnou zdravotní pojišťovnu,

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo zdravotnictví České republiky - odbor dohledu nad zdravotním pojištěním

26. Kontaktní osoba

Ing. Hana Semínová

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.10.2017

28. Popis byl naposledy aktualizován

15.10.2017

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace